"Let food be thy medicine, and medicine be thy food."

Two days

Two days have gone with this new way of eating and I feel good!
Actually very good!

The first meals I had with this low-fat/no-animal-food, I was hungry sooner after eating then I was used to. But with more beans and starch – like rise or quinoa – I keep satisfied even longer than I used to.

Dinner to night – a warm quinoa chickpea sallad.

I warmed this in a frying pan – without oil or butter. 😀
  • Some red bell pepper – diced
  • One tomato – diced
  • Maize
  • Green peas
  • Chickpeas
  • One small clove of garlic – finely chopped
  • Quinoa – cooked yesterday
  • Some lemon juice, and lemon pepper – (take it easy on that one)
  • Some oregano and parsley
  • Had to have a pinch of seasalt as well

Just toss the ingredients around in the pan until everything is nice and warm – it doesn’t have to be actually cooked. Other then the quinoa and the chickpeas of course, and that you can do beforehand and store in the fridge or freezer until you need it.

Finally! Serve on a bed of green leaves.

*

Also it feels so calm and well-balanced in my stomach, and it defininetely is okay for me now to eat oats again. I’m so glad about that, since it simplyfies my eating a lot. In bread and cakes, porridge, müsli. It’s so good and it so benefits the body.
The trickiest is to get used to not use any oil or butter. But not worse than I can handle it.

I’m so glad I got the impuls to do this finally – not only think I ought to do something about my eating habits, and also glad for my decision to actually follow this through. 😀

Thanks also to the pep I get from visiting sites, and watching movies and videos on Youtube that help me learn more, and keep me going for this,

Movies that you can watch on Netflix are f.ex:
  • Forks over Knives;
  • Engine2Kitchen rescue;
  • What the Health;
  • Foodmatters;
  • Fat, Sick and nearly Dead, 1 and 2;
  • Cowspiracy
  • and more…
Comments on: "Two days" (8)

  1. Ser ju väldans gott ut!
    Ninna, ha en fin start på ännu en ny vecka!
    kram

    Like

    • Det var gott också! Känns lite konstigt att inte använda nåt fett i matlagningen, men det är ju en vanesak.
      Ha det riktigt gott, Anna! Kram! ❤

      Like

      • Jag funderar ofta på det där med kosten…..men du känner ju mig vid det här laget…har väldigt svårt att tänka mig en annan kost än den jag har- dvs att äta allt. Men med tanke på alla mina konstiga sjukdomar och symptom börjar det kanske bli dags för en kostomläggning. Fast vad tråkigt livet blir dåkänns det ( fast jag vet att alla säger att det verkligen inte behöver bli det…)
        Ja, vi får se! ha en fin torsdag!
        kram

        Like

      • Jag har lärt mig av erfarenhet, och vägrar leva vidare med fibromyalgi och till det riskera såväl fetma, läkemedelsberoende, diabetes, hjärtsjukdomar och liknande.
        Jag tror att du är mer eller mindre tvungen att tänka om vad det gäller kosten för att börja må bättre – fast det är förstås du själv som bestämmer.

        Man brukar rekommendera 3 veckor, men du kan ju testa under 1 vecka först med att utesluta allt animaliskt, allt raffinerat, allt med tillsatser, all snabbmat, minska fettet så mycket som möjligt – och se vad som händer! (Det är inte så hemskt som det låter)
        En vecka klarar du!

        Sen tar det förstås tid att helt vänja sig och lära sig äta på ett annat sätt. Man får ta det steg för steg. Göra sitt bästa.

        Jag har ju ganska länge varit ganska nära 100% vegan, men bara det att jag nu även slutade äta det kött och fisk som jag bara åt ibland, (detta successivt under 2 veckor efter hand som det tog slut i frysen och jag lät bli att ta sånt hos dottern), de ägg jag åt mycket av, samt minskade på fettet – gjorde att jag kände skillnad redan dagen efter sista äggen.

        Sover bättre, är inte alls lika förbenat stel i musklerna, orkar mera, känns lättare att röra på mig, att cykla. Kan GÅ mera utan att allt knyter sig! Blir normalt trött!!! Är på det hela taget piggare! Är på dag 6 idag av total-vegan, och kände en positiv vändning redan efter första dagen.

        Så inga ursäkter nu! Sätt igång! NU!
        <3<3<3

        Like

      • Ninna- jösses- ja, jag tror att jag får ta en invänjnings period först. Har så svårt att se mig själv utan fett, kött och fisk…..men till slut kanske man kan förmå sig det detta!
        Men det är positivt att läsa att det funkar och att du mår så mycket bättre!
        en av de sakerna jag saknar mest är att cykla…har tränat lite i Haga parken- men är fortfarande rätt att jag ska få en attack igen…men man måste ju leva! Så tids nog!

        Liked by 1 person

      • Du är yngre än jag! Klart du ska leva, inte bara överleva! Och du ska inte behöva vara rädd för attacker!
        Men eftersom du går på mediciner, är det smart att vänja dig lite långsamt. Minska på nåt, ta bort nåt. För in mera av det som är nyttigt.
        Man vänjer sig! Särskilt när man märker att man börjar må bättre peppar det en nåt enormt.

        Du bör fasa ut medicinerna också, men ta det långsamt.

        När det gäller mat, råder jag dig att avstå från charkuterier först och främst. Avstå från allt som är mixtrat med och innehåller tillsatser. Och snabbmat.
        Minska mängden på det kött etc som du äter. Öka mängden grönsaker och fullkornsprodukter.

        Mat kommer från VÄXTER inte från nån fabrik – även djuren livnär sig på växter.

        Du kan! Och det blir lättare efterhand.

        Like

      • Åt just melon o lite parmaskinka…hm…måste verkligen bestämma mig…

        Like

      • Din hjärna har börjat jobba på det. Bestäm dig för en måltid per dag helt vegetarisk. Kolla videos filmer artiklar mm som peppar. Har du Netflix? Se i så fall: What the Health, Forks over knives – det finns en del mera. Man behöver pep! Kolla min blog! Jag ska försöka lägga in fler youtube videos allteftersom och länka till peppande hemsidor. Att göra det helt själv är inte så lätt.

        Like

Thank you for commenting!

